keskiviikko 11. helmikuuta 2009

Näytteleminen ja ohjaaminen

Nonnis, meillä oli eilen tapaaminen, ja kuten ennakkotiedoista pystyi päättelemään, osanottajamäärä ei ollut suuri. Tehtiin vähän asioita, lähinnä treenattiin sitä, kuinka lämmitellään ja sitten keskusteltiin yleisistä asioista. Lämpimästi kiitos läsnäolleille työpanoksesta, ja epäorganisoitumiseni sietämisestä!

Yksi keskeinen, ellei keskeisin, teema on näytteleminen. Osalla on siitä kokemusta, osalla ei. Osa haluaa näytellä, osa ei. Mikäli ryhdymme työstämään esitystä, tämä edellyttää näyttelijöiltä tiettyjen taitojen hallintaa. Jos ei osaa pitää sivellintä kädessä, on vaikea luoda maalauksia. Nyt olisi erittäin tärkeää, että ne ihmiset joita näyttämöllä oleminen kiinnostaa, älähtäisivät. Osa on jo älähtänyt, mutta varmemmaksi vakuudeksi älähtäkää nyt vielä vaikka tämän tekstin kommenttiraitaan.

Mikäli teemme esityksen, se vaatii, kuten Greta on jo huomauttanut, sitoutumista. Ja työtunteja. Ideaalitapauksessa koko harjoituskauden (eli pari-kolme kuukautta) esityksen valmistamiseen käytetään vähintään 20 tuntia viikossa. Noin viikko, pari ennen ensi-iltaa voidaan tehdä täyttä päivää (eli tuplasti enemmän). Mutta tämä siis kaikkein intensiivisimmässä tapauksessa.

Lisäksi mielestäni ennen varsinaiseen harjoitusperiodiin siirtymistä täytyy treenata ihan yleisesti sitä, miten lavalla ollaan, liikutaan, puhutaan - ja ajatellaan. Siihenkin tarvitaan aikaa ja sitoutumista. Suomeksi siis ollaan paikalla ja tehdään töitä silloin kun on sovittu. Jos tehdään jotain ehkä ensi viikolla, niin mitään ei tule lopulta tehdyksi. Siitäkin huolimatta, että tämä on harrastus. Mutta vaativathan monet muutkin harrastukset säännöllistä harjoittelua, itsekuria ja rutosti aikaa.

Tästä johtuikin mieleeni, että vaikka meillä ei ole mitään paineita tehdä yhtään mitään, niin ehkä kannattaa tehdä aikataulu. Eli päätetään, että meillä on ensi-ilta silloin ja silloin. Muuten tapahtuu "ehkä-joskus-ensi-viikolla"-ilmiö, eikä esitystä koskaan tule.

Lisäksi puhuimme ohjaamisesta. Meillä on olemassa optio nimeltä työryhmäohjaus, joka ei saanut valtavaa kannatusta. Käytännössä se tarkoittaa, että kaikki antavat yhtäläisen panoksen ohjaamiseen. Enemmän suosiota sai näkemys ohjaajan valitsemiseta. Koska kukaan ei näe itseään lavalla, tarvitaan joku, joka näkee, ja lopulta kommentoi, että toimiiko se, mitä lavalla tapahtuu. Diktaattoria kukaan ei tarvitse, saati halua, mutta toimivuuden kannalta lienee parasta, että joku pitää lankoja käsissään. Ilmoittauduin vapaaehtoiseksi organisoimaan ohjausta, kunnes toisin päätetään.

Hanna kertoo meille lisää esityksen visuaalisesta puolesta. Ehkä jotain unohtui kiireessä. Kysykää ja kommentoikaa.

6 kommenttia:

Elisa kirjoitti...

Minä lähdin mukaan tähän ryhmään lähinnä siksi, että haluan näytellä. Olen valmis myös sitoutumaan siiheen, to some extent. Mutta minusta tuo 20h viikossa kuulostaa tässä tapauksessa mahdottoman tajuttoman suurelta määrältä. Olen tosiaan ollut Ahjolan draamaryhmässä ja siinä saimme valmistettua kevätkaudella tunnin pituisen näytelmän ja meillä silti oli kokoontumisia vain kerran viikossa n.kolmen tunnin ajan. Toki pari viikkoa ennen esitystä panostettiin enemmän, oli muutama hrjoituskerta lisää + kenraali tietenkin. Olen valmis opettelemaan vuorosanoja omalla ajalla ja jos saamme jostain tilan kokoontua joka viikko harjoituskaudella, niin sekin sopii. Tämän enempää tosin minulla ei ole aikaa tähän antaa. Ja ensi kuussa en todennäköisesti ehdi juurikaan olemaan paikalla, sillä 3.-31.3 minulla on sosiaaliantropologian luennot tiistaisin klo 17-20...

Joanne kirjoitti...

Ei tosiaan innostuta niistä tuntimääristä vielä tässä vaiheessa. Muutenkin varsinaisten näyttelijöiden lisäksi voivat muutkin osallistua näyttelemisen tekniikka harjoituksiin. Aion itse ainakin näkyillä tasaisesti paikalla, vaikken välttämättä tässä ensimmäisessä projektissa lavalle halua ajan puutteen vuoksi.

Petri kirjoitti...

Joo, se 20 tuntia/viikko vastaa sitä työmäärää, mitä ammattilaiset tekee harjoituskaudella. Eli se on kaikkein intensiivisin vaihtoehto. Meillä ei myöskään liene mahdollista tehdä täyspitkää työviikkoa missään vaiheessa, ellei kaikki keskeytä opintojaan tai irtisanoudu töistä. Tietty eihän meillä ole vielä aikatauluakaan, joten harjoitusperiodin miettiminen tuntuu vielä kaukaiselta. Lienee tarpeen treenailla yleisiä juttuja ensin, ja se ei vaadi mitenkään intensiivistä aikataulua.

riie kirjoitti...

Juuri tuon sitovuuden takia en voi varmaankaan lavaesiintyjäksi tulla vaikka todellla haluaisin, taitojakin (?) tai ainakin kokemusta olisi. Teatterin tekeminen vaatii aikaa ja lisää aikaa, sen tiedän ja muuten ei valmista saa. Minulla on tuo puolivuotias pikkuneiti nyt ensimmäisenä prioriteettilistalla ja hänen tarpeensa menevät omien tarpeideni ja halujeni edelle. Mutta tahtoisin mielelläni olla mukana jossakin. Tuo puvustus ryhmä (seuraavasta viestistä) voisi esim olla se mun juttu. Olen pariin näytelmään puvustuksia tehnyt/suunnitellut, eli kokemusta on siitäkin.

Zombie kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Gwenllian kirjoitti...

Aikataulullisten syiden takia joudun passaamaan tuon varsinaisen näyttelemisen, vaikka halua olisi. En tällä hetkellä tiedä vielä yhtään, miten paljon paitamallistoni vie minulta aikaa lähitulevaisuudessa, joten lienee parempi pitää aikataulu avoinna. Keskityn siis tuonne puvustuspuoleen.