Moikka sakki.
Tilanne on nyt sellainen, ettei meillä vieläkään ole harjoituspaikkaa. Sille keskiviikolle, josta oli puhetta ennen joulua, kävi nyt niin, että eräs toinen ryhmä ehti varaamaan sen ennen meitä - puhun tästä mieluummin naamatusten, jos haluatte tietää tarkemmin (ei tämän taustalla ole mitään erikoista silti). Tai pistäkää puskaradio liikkeelle. ;)
Mutta, ei anneta tämän häiritä meitä! Harjoituspaikan metsästys jatkuu edelleen ja ennen pitkää meitäkin tärppää. Meillä on tässä paljon kaikenlaista kivaa, jonka parissa voimme yhdessä touhuta sillä välin. Voimme esimerkiksi tutustua sellaiseen hienoon taiteen lajiin kuin commedia dell'artessa käytetyn naamion tekemiseen paperimassasta tai kipsistä. Tai voimme perehtyä rooliasuihin ja kokoontua suunnittelemaan niitä. Lavasteet ovat vielä yksi, jonka parissa voimme puuhastella, ja kaikkea muutakin vielä löytyy! Lisäksi minulle esitettiin toive Tuomion päivän uusintanäytöksestä ja Wickermaniakin haluttaisiin katsella. Niin, ja ainahan voimme pitää sen olki-ukon kokoamistalkoot...
Tosin, ehkä on nyt kuitenkin helpointa ja luonnollisinta aloittaa naamioista. Ne ovat se vähin, mitä itsekin tarvitsemme esiintyessämme. Koska commedia dell'artesta ei ole saatavilla tietoa ihan noin vain, ehdottaisin, että jokainen syventyisi salapoliisin tai arkeologin tai historioitsijan tai minkä ikinä työhön ja ottaisi selvää, millaisia naamioita commedia dell'artessa on käytetty. Tämä taitaa olla nyt lähinnä ei-se-aivan-ensimmäinen-eikä-seuraavakaan-työnvaihe, mutta voimme tehdä pientä työnjakoa täällä blogilla, ettei kukaan joudu tekemään mitään älytöntä määrää hakutyötä - voimme esimerkiksi sopia kuka etsii tietoa minkäkin roolin naamiosta, jos se kuulostaa teistä fiksulta. Ehdottaisin tapaamista vasta siihen vaiheeseen, kun ollaan jo saatu jonkun verran tietoa kerättyä.
Mutta vielä lyhyesti naamioista: naamiot ovat erittäin oleellisia commedia dell'artelle, vaikka jokaisella roolihahmolla ei olekaan naamiota - esimerkiksi innamoratat (hyveelliset naiset) eivät pidä naamiota. Usein käytetty naamio on puolinaamio, joka peittää otsan, silmät, posket ja nenän, mutta jättää suun paljaaksi, jolloin puhe on helpompi saada kantamaan katsomon perukoille asti. Commedia dell'arte -näyttelijälle naamiosta kehittyi lähes pyhä esine; muut näyttlelijät eivät välttämättä saaneet lainkaan käyttää toisen näyttelijän naamiota. Naamio oli roolihahmo ja pukiessaan naamionsa kasvoilleen näyttelijä muuttui roolihahmokseen. Jokaisella roolihahmolla on oma naamionsa, joten naamioita on suunnilleen yhtä monta kuin stereotyyppisiä roolihahmojakin, esim. Pantalone, Il Dottore, Brighella.
Kertokaahan mielipiteitänne tämän viestin sisällöstä! Toimitaan sen mukaan kuin porukasta tuntuu parhaalta. :)
Tanssimaan sunnuntaina!
15 vuotta sitten
5 kommenttia:
Tehdään vaan vaikka naamioita ja muuta kivaa. Ja eikös me voida kuitenkin ihan hyvin lukea tekstiä (jotain tekstiä, tai improvisoida omaa) tai puhua siitä ja rooleista. Siihen kun ei tarvita tilaa.
Tuossa vaikka yksi sivu, josta aloittaa niin tietää ainakin jotain miltä suunnilleen näyttää
http://www.masksandpuppets.com/commedia.htm
Minusta joku voisi ihan vaikka alkaa tehdä kartoistusta arkastelutiloista (varmaankin Vuoltsu) ja jonkin sortin budjettia mitä niihin maskeihin menisi rahaa. Joanne, miten olisi? ;)
Tästä voimme keskustella lisää tavatessamme, mutta Alitsan idea on hyvä. Vultsu lienee paras paikka, koska sieltä löytyy tilaa ja tarvikkeita, mutta jos tarvikkeet on niin luulen tämän onnistuvan jonkun kotonakin.
Ensiksi täytyy valita tekotapa... nahka todettiin taidoillemme sopimattomaksi tässä vaiheessa, joten taitaa mennä kipsin ja paperin puolelle, jälkimmäistä saa ilmaiseksi tarvitaan vain jotain liisterin tapaista....
Täytyy miettiä, mutta halvalla olisi tarkoitus aloittaa.
Hyvällä tuurilta meidän kotoa saattaa löytyä liisteriä. Kysyn asiasta.
Puhutaan enemmän tästä naamioiden teko -käyttännöstä tiistaina. Blogiin ilmiintynee tärkeimpiä asioita tapaamisen jälkeen, että kaikki pysyvät varmasti kärryillä.
Lähetä kommentti